Akiviteter

Olika aktiviteter till lektioner i matematiik

Stationsmatte

Exempel på områden: antal, längd, vikt, volym, temperatur och tid.

Kan varieras i oändlighet och funkar fint som en fredagsaktivitet på fm.

Läroplanen f-3

Centralt innehåll:

  • Jämförelser och uppskattningar av storheter. 
  • Mätning av längd, massa, volym och tid med vanliga nutida och äldre måttenheter.

Syfte:

  • Eleven tränar på att använda och analysera matematiska begrepp och sambanden mellan begreppen.
  • Eleven tränar på att välja och använda lämpliga matematiska metoder för att göra beräkningar och lösa uppgifter.

Genomförande:

  • Grupper med 4 elever i varje.
  • Ha fler stationer än grupper - bra för att individualisera lektionen.
  • Vandrande stationer: innebär att när en station är klar finns det en annan att gå till.
  • Ha minst 5 konkreta föremål att jämföra och uppskatta.
  • Ha en "fusklista" på måtten och gärna en våg.

Inledning:

  • Vad har eleverna för erfarenheter av begrepp som uppskatta och jämföra? 
  • Vad har eleverna för erfarenheter av måttenheter i sin vardag? 
  • Förklara hur begreppen används i sammanhanget.
  • Visa referensföremål.

Vanliga vardagliga refernesföremål: 

  • Vikt: Möjlkpaketet (kg), chokladkakan (hg), godisasken - engodis (g).
  • Tid: Bolibompa (1h), lunchrasten (20 min), timglaset, timetimer visar lektionstid.
  • Volym: Dricksglas (2 dl), läskburken (33 cl), stor petflaska (1,5 dl)
  • Längd: Längden på sig själv, skyltar på bilvägen, meterlinjalen i klassrummet.
  • Tid: Klockan - två varv på klockan, tiden de ska hem, tiden de går upp, när de äter lunch, när barnprogrammet är, när de ska lägga sig.

Vid sammanfattning:

  • Vad kom eleverna fram till? Hur kom de fram till det? Stämde uppskattningen vid kontrollen? Vad var svårt tyckte de? Vad tror de att det beror på?
  • Möt eleverna där de är. Samla och sortera begrepp i begreppsrutor, visa var begreppen hör hemma, sätt dem i olika sammanhang. 

Avslutning "är kunskapen generaliserbar?":

  • frågor som "Vad är tyngst 1 kg bomull eller 1 kg bly?" 
  • avståndet mellan 1-2 cm är 1 cm och mellan 3-4 är 1 cm. Kunna mäta med trasiga linjaler som inte börjar på 0 eller 1.

Svårigheter:

  • Vikt: förstå jämnviktsläget på en våg. Hur läser jag en skala? Digitala 1000 tal funkar mer i 2-3 an.
  • Volym: begreppet volym är det ljudvolym eller? Endast bilder går inte att undersöka. Ord som utrymme och utfyllnad kan vara knepigt.
  • Längd: längden så är mätnoggranhet svårt liksom enheterna och delarna, val av verktyg och mätmetod.
  • Tid:  Klockan delas inte i 100 utan har 60 bas. Svårt att uppskatta tiden. Få referenser, eftersom tid inte är konkret. Minutvisare och timvisaren. Digital, analog. På klockan är ett dygn två varv.

Aktivitet i längdenhet: mäta med pappersremsor, sugrörsbitar med tejp. Hur många sugrörsbitar går det på remsan. Skriva 1,2,3,4 osv över sugrörsbitarna. Jämför med linjal. Generaliserbar kunskap: Om sugrörbiten ligger mot en linjal, hur lång är sugrörsbiten? (Svar:1 cm)


© 2021 Pedagog f-3 Alla rättigheter reserverade.
Skapad med Webnode
Skapa din hemsida gratis! Denna hemsidan är skapad via Webnode. Skapa din egna gratis hemsida idag! Kom igång