Algebra i undervisningen


Centralt innehåll 1-3:

  • Matematiska likheter och likhetstecknets betydelse. 
  • Obekanta tal och hur de kan betecknas med en symbol. 
  • Enkla mönster i talföljder och enkla geometriska mönster, samt hur de konstrueras, beskrivs och uttrycks. 
  • Entydiga stegvisa instruktioner och hur de konstrueras, beskrivs och följs som grund för programmering. 
  • Hur symboler används vid stegvisa instruktioner.

Övning:

Skriv ett uttryck till bilden. Använd bilder där eleven får läsa av och skriva antal och den operation som ska utföras, dvs uttrycket.  Fokuset är på representationen.

Dela upp tal

  • Systematiskt dela upp tal - god talförståelse är grunden för räkning med tal. Lägg tid på att arbeta systematiskt och med flera uttrycksformer och olika räknesätt för att se sambanden. 
  • Lär eleverna att anteckna strukturerat och göra tabeller. Tabellerna gör det lättare att se mönster och samband mellan räknesätten.
  • Generell struktur: förstår eleverna idéen? Byt ut talen mot bilder som balonger eller annat. Vilket tal är störst? Exempelvis att tulpan + ros = blåkocka och Blåklocka - tulpan = ros. 

Likhet

  • "Dagens tal" På hur många sätt kan talet "24" uttryckas?
  • Arbeta med olikheter för att skapa förståelse för likhetstecknet och vad en likhet är, dvs en likhet är två uttryck som har samma värde. Alltså lika mycket värt på båda sidor om likhetstecknet.
  • "Ofta möter elever räknesätten som processer och tolkar därför likhetstecknet dynamiskt. En sådan uppfattning är inte felaktig, men den är begränsande om den inte kompletteras med en statisk förståelse av likhetstecknet". 
  • För att gå från en dynamisk till en statisk förståelse kan man använda olikhetssymboler. 
  • Eleverna kan vara tal och bilda likhet tillsammans, genom att leta upp en kompis.

Introducera symboler för obekanta tal

  • Symbolen betyde ett tal eller ett värde.
  • Symbolen kan vara ett bestämt tal eller vara ett tal som ändras. a+b = b+a, ex 3+6 = 4+x
  • Om symbolen finns flera gånger i en likhet så betyder det att den är samma tal. Ex 8=z+z
  • Tändsticksasken för att introdusera "x". I asken finns knappar för antalet som x står för. 10 - __ = 7 Lägg en ask på raden, asken får heta "x".
  • I vilka likheter är "x" talet 8? Ex: 12+x=20 Ringa in. Eller byt ut bokstaven "x" mot 4, vilka stämmer? Exempel 21-x=20 Bra algebraisk uppgifter.










© 2021 Pedagog f-3 Alla rättigheter reserverade.
Skapad med Webnode
Skapa din hemsida gratis! Denna hemsidan är skapad via Webnode. Skapa din egna gratis hemsida idag! Kom igång