Begrepp i Aritmetik
Siffra och tal
Siffra: tecken som representerar ett naturligt tal 0, 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9
Tal: grundläggande matematiskt begrepp som i sin enklaste form anger antal eller ordning i följd. Ett tal representeras av en eller flera siffror.
Taltyper:
Naturliga tal = n
- Det lilla barnets tal.
- Tallinjen 0 och positivt framåt heltal.
- Jämna och udda tal
- Hela tal Primtal Delbarhet
- Addition och multiplikation av naturliga tal ger naturliga tal, men subtraktion och division kräver andra typer av tal.
Heltal
- De naturliga talen och de hela negativa talen bildar tillsammans de hela talen.
- Division kräver en annan taltyp
Rationella tal
- Alla tal som kan skrivas som bråk:
- De hela talen
- Decimaltal
Irrationella tal
- Tal som ej kan skrivas som ett bråk.
Till exempel: π (trancendent), √2 (algebraiskt)
Reella tal
- De rationella talen tillsammans med de irrationella talen är de reella talen.
- Alla tal på tallinjen.
Komplexa tal
- Ekvationer
Aritmetik - räknesätt
Terminologi
Subtraktion
3 - 2 = 1
term - term = differens (skillnad)
minuend-subtrahend
- Subtrahera
- beräkna differensen/skillnaden
- ta bort
- hur mycket mer/mindre
Addition
Kommutativ (omkastbar): Man kan byta plats på termerna a+b = b+a
Assosiativa lagen: (a+b)+c = a+(b+c)
3 + 2 = 5
term + term = summa
- Addera
- beräkna summan
- lägga ihop tillsammans
- Lägga till
Subtraktion av positiva heltal
Subtraktion innebär att ta bort eller beräkna skillnad eller beräkna vad som fattas.
Jag har 3 äpplen och äter upp 1. Då har jag 3-1 = 2 äpplen kvar.
Vi räknar ut 3-1 = 2 genom att utgå från 3 och ta bort 1.
Denna metod kallas borttagningsmetoden.
Jag har 3 äpplen och Lisa har ett äpple. Hur många fler äpplen har jag?
Jag har 3-1 = 2 äpplen fler än Lisa.
Vi räknar ut 3-1 = 2 genom att räkna ut skillnaden mellan 3 och 1.
Den här metoden kan kallas för utfyllnadsmetoden.
Jag vill ha 3 äpplen och har ett äpple. Hur många äpplen fattas?
Det fattas 3 - 1 = 2 äpplen.
Vi räknar ut 3 - 1=2 genom att räkna ut skillnaden mellan 3 och 1.
Den här metoden kan kallas för utfyllnadsmetoden.
Fem grundprinciper enligt Gelman och Gallistel
- Principen om ett-till-ett-korrespondens
- Princip om stabil ordning
- Kardinalprincipen
- Abstraktionsprincipen
- Principen om irrelevant ordning
1. Principen om ett-till-ett korrespondens
Att förstå att ett räkneord kopplas till ett räknat objekt
Strategi för att uppskatta och jämföra antal
Aktiviteter
- Duka
- Dela ut saker (exempel på s. 68 barn och kex)
- Brädspel
2. Principen om stabil ordning
Räkneordens ordningsföljd är alltid den samma
Aktiviteter
- Räkneramsor
- Sånger
- Brädspel
Exempel på räkneramsor
- Fem små apor hoppade i sängen...
- Klockramsor (... klockan två, stå på tå; klockan tre, dricka te...)
- Spindelmor har åtta ben...
3. Kardinalprincipen
Det sist nämnda räkneordet motsvarar den totala mängden uppräknade objekt.
Aktiviteter
- Räkna antal barn t.ex. vid samling
- Brädspel
4. Abstraktionsprincipen
Vilka föremål som helst kan ingå i en grupp som räknas
Aktiviteter
- Räkna olika slags föremål
- Leta efter olika saker som det finns ett visst antal av
- Sortering och räkning
5. Principen om irrelevant ordning
En insikt i att man kan börja räkna från vilket objekt som helst och den totala mängden blir ändå densamma förutsatt att man räknar varje objekt en gång.
En mängd kan delas in i mindre delar på olika sätt men som tillsammans bildar samma mängd
Aktiviteter
- Sortering
- Antal lika, par, dubbelt, hälften, udda, jämna
- Ordningstal första, andra, tredje..., varannan, sista
Viktiga punkter i den tidiga taluppfattningens lärande
- Ett-till-ett-korrespondens
- Kardinalitet
- Hierarkisk inkludering
- Kompensation
- Del/helhets-relationer
Subitisering/subitizing
Spontan uppskattning, de flesta av forskarna anser att denna förmåga är medfödd
Hierarkisk inkludering
Det innebär att naturliga tal ökar med exakt ett i taget och att antalet i det föregående talet finns kvar inuti det nästkommande.
Exempel: 7 kolor, en tas bort, återstår 6 kolor
Kompensation
Exempel:
Om 6 + 1 = 7 så följer att 5 + 2 = 7
(1 flyttas från 6, då har vi 5 och 2)
Relation mellan delar och helhet
5 + 2 = 7 så följer att 7 -2 = 5 Exempel: Två tärningar. Den ena visar 2 och summan är 7. Då måste den andra visa 5.
Vanliga additionsstrategier
Dubblor och nästan dubblor
Eleven har automatiserat dubblorna t ex 2+2, 3+3, 4+4 osv. Sedan kan eleverna använda kunskapen om dubblorna för att snabbt räkna ut 3+4 som 1 mer än 3+3.
Utnyttja fem-strukturerna
Eleven utnyttjar kunskapen av hur talen kan delas upp när hen löser uttrycket 7+8 genom att dela upp talen utifrån 5-strukturer: 5+2+5+3.
Tiokamrater
Eleven har automatiserat alla talkombinationer som tillsammans bildar tio. Otroligt viktigt! Underlättar tiotalsövergångar.
Skapa 10
Eleven utnyttjar kunskapen om tiokamraterna och hur tal delas upp för att göra tiotalsövergångar när hen ska räkna ut uttryck som 9+7=10+6=16
Kompensera
Genom att lägga till och dra ifrån samma tal kan uttryck bli enklare t ex 6+8=7+7
26+99=100+25=125
Sammanföra tal med samma platsvärde
Eleven har kunskap om positionssystemet och räknar talsorterna var för sig. 5+12→17 eftersom 5+2=7
19+30→49 eftersom 1+3=4 tiotal och 9+0=9
Runda tal och överslagsräkning
Eleven tittar efter närmaste tiotal och rundar av talen för att enklare lösa uttrycket. 28+31≈30+30 (korrigera genom att dra bort 1)
Vanliga subtraktionsstrategier
Ta bort (borttagning)
9-3=6
72-6=72-2-4=66
Subtraktion genom att öka eller minska båda termerna lika mycket (kompensation)
21-8=23-10=13
87-41=86-40=46
Utfyllnad (komplettera)
Om talen i uttrycket ligger nära varandra är utfyllnad den mest effektiva strategin t ex
21-18= 3
803-799=1+3=4
Sammanföra tal med samma platsvärde
654-333=300+20+1=321
678-345=300+30+3=333
Dubblera och halvera
70-36=34 eftersom dubbelt så mycket som 35 är 70.
Runda tal och överslagsräkning
72-49≈72-50 (korrigera genom att lägga till 1)
Multiplikation och huvudräkning
Kommutativa lagen a∙b = b∙a
Associativa lagen a(b∙c) = (a∙b)c
Distributiva lagen a(b+c) = ab+ac
Runda tal och överslagsräkning
7∙99≈7∙100 (korrigera: 700-7)
Dubblera/halvera
4∙27=2∙54=108
12∙4= 6∙8=48
12∙5=12∙10∕2
Terminologi:
Multiplikation
3 · 4 = 12
faktor · faktor = produkt
multiplikator · multiplikand = produkt
Division och huvudräkning
Distributiva lagen (a+b)/c = a/c+b/c
Dubblera/halvera
112/4=56/2=28
135/5=270/10=27
Delning med 5 och 10
125/5=250/10=25
Terminologi:
Division
12 / 4 = 3
täljare / nämnare = kvot
Tolkningar av bråk
- Del av en hel Tårtan
- Del av ett antal Fyll i en eller flera av ett antal figurer.
- Tal på tallinjen Visa bråk på tallinje.
Bråkform blandad form
5/4 = 1+1/4.
Att dividera med bråk ger samma resultat som att multiplicera med bråkets inverterade tal.
a/b / c/d = a/b · d/c
