Aktiviteter i Geometri
Kompetens eleverna ska utveckla inom geometri:
Teoretisk art: analysera figurer, beskriva egenskaper, se samband mellan objekt och namnge objekt.
Praktisk art: Konstruera figurer och modeller genom att bygga, skapa och rita.
Att bygga med olika dimensioner:
- Endimensionella former byggs med regalväggar, en viktig upptäckt triangelns funktion som stötta.
- Tvådimensionellt byggande med plattor, ex pepparkakshus.
- Tredimensinellt byggande, ex torn av skokartonger eller toalettrullar. En viktig upptäckt är att det inte går att bygga vidare på något spetsigt och smalt och att när topp- och bottenyta är parallella går det bra att bygga stadigt.
Lektionsuppgift: Geometripromenad
Mål: Känna igen om namnge former
Låt eleverna leta former i klassrummet, skolgården, hemma. Vid sammanfattningen är det viktigt att eleverna beskriver egenskaperna hos figurerna och gör jämförelser med andra former.
Lektionsuppgift: Gissa formen
Mål: Beskriva geometriska figurer
Material: Geometriska figurer i plast eller trä i en påse.
Hur: Parvis eller grupp.
Eleverna håller en figur bakom ryggen och beskriver den medan kompisen-arna ska gissa vilken figur det är. Den som gissar rätt får ta en ny figur och beskriva.
Läraren kan uppmuntra eleverna att ge fler beskrivningar på föremålet. Alla former kan även stå framme så att eleverna kan se dem.
Bra stödfrågor:
Fråga efter om sidoytorna är trianglar eller rektanglar.
Fråga efter om sidoytorna är böjda eller platta.
Fråga efter om figuren har en tydlig spets.
Lektionsuppgift: Bygg ett högt och stabilt torn
Mål: Konstruera geometriska former och upptäcka egenskaper
Material: plastmuggar 10 st per grupp, sugrör, tejp, sax
Krav: Det ska vara högt och stabilt. Det ska vara minst 60 cm högt. Det ska se fint ut. Det ska byggas med så få sugrör som mökligt och med så lite tejp som möjligt.
Eleverna ska först rita upp hur tornet ska se ut. Därefter bygga.
Tid: halv-hel dag.
Visa bilder på eiffeltornet, elledningsstolpar m.m som inspiration.
Sammanfattning:
- Vilka har byggt det mest stabila tornet?
- Varför är det mest stabila?
- Ser tornet ut som på teckningen, vad var det som inte fungerade och vad kom ni fram till då?
Lektion: Pop-up-kort
Mål: Konstruera geometriska former från tvådimensionellt till tredimensionellt
Material: A4-ark i färger, vitt A4-ark, tejp, klister och sax
Korten kan göras exempelvis inför påsk eller alla hjärtansdag
Experimenter genom att klippa på olika sätt med olika mönstersaxar, en eller fler "öppningslådor/remsor". Pryd dem med tvådimensionella motiv, ex utklippta tomtar, påskharar, blommor, raketer eller stjärnor och paljetter.
Centralt innehåll ur kursplanen för åk 1-3:
Eleverna ska bekanta sig med grundläggande geometriska begrepp och de geometriska objekten: däribland punkter, linjer, sträckor, fyrhörningar, trianglar, cirklar, klot, koner, cylindrar och rätblock samt deras inbördes relationer och deras egenskaper som hörn, kant och sida, mantelyta.
Skala vid enkel förstoring och förminskning av geometriska objekt.
Vanliga lägesord för att beskriva föremåls och objekts läge i rummet.
Symmetri och hur symmetri konstrueras, t ex symmetri i naturen.
Jämförelser och uppskattningar av matematiska storheter.
Mätning av längd, massa, volym och tid med både nutida och äldre måttenheter.