CoRemodellen
01.12.2022
- Vad förväntar du dig att eleverna ska lära sig?
- Varför ska du göra det på just det sätt du väljer att göra det på? Varför denna planering och inte en annan?
- Vad inkluderar du och vad exkluderar du i undervisningen i ämnet (kunskap, information, olika sätt att se på företeelsen)?
- Vad förutsätts kring eleverna i planeringen (förkunskaper, intresse, identitet etc)? Vilka utgångspunkter har och får eleverna i din ämnesundervisning?
- Vilka normer och värden kommer till uttryck i din undervisning om ämnet, implicit och explicit?
- Vad kan dina val och urval få för konsekvenser?
- Vilka ramfaktorer påverkar planeringen? Exempelvis yttre eller inre ramar (Lindblad & Sahlström 1999) eller upplevda (Gustafsson, 1999).
- Om du ska förändra din planering, vad behöver du ändra?
CoRe-modellen (Sjöström och Tyson, 2022, s.122)