Endacott och Brooks modell
De tre ansatser för Historisk empati är:
Historisk kontextualisering - en tidsmässig känsla av skillnad som inkluderar djup förståelse av de sociala, politiska och kulturella normerna för den tidsperiod som undersöks samt kunskap om händelserna som leder fram till den historiska situationen och andra relevanta händelser som sker samtidigt. (Kontextualicera: att placera, t.ex. ett ord eller en idé i ett speciellt sammanhang)
Perspektivtagning - förståelse för en annans tidigare levda erfarenhet, principer, positioner, attityder och övertygelser för att förstå hur den personen kan ha tänkt på situationen i fråga.
Affektiv anknytning - hänsyn till hur historiska personers levda erfarenheter, situationer eller handlingar kan ha påverkats av deras affektiva reaktion baserat på en koppling till ens egna liknande men ändå olika livserfarenheter (Endacott & Brooks, 2013, s.43).
Modellen inkluderar:
- en introduktionsfas utformad för att introducera den historiska situationen och/eller den eller de historiska gestalter som eleverna kommer att engagera sig historisk empatiskt med,
- en undersökningsfas där eleverna studerar källmaterial på djupet för att utveckla en djupare förståelse för historiska kontexter, historiska perspektiv och relaterade affektiva överväganden,
- en visningsfas där eleverna visar den förståelse de har utvecklat, och
- en reflektionsfas där eleverna uppmanas att göra kopplingar mellan det förflutna och nuet samtidigt som de överväger hur deras personliga åsikter kan ha förändrats till följd av att de engagerat sig i historisk empati (Endacott & Brooks, 2013, s.46).
Endacott, J. and Brooks, S. (2013), "An Updated Theoretical and Practical Model for Promoting Historical Empathy", Social Studies Research and Practice, Vol. 8 No. 1, pp. 41-58. https://doi.org/10.1108/SSRP-01-2013-B0003