Ordklasser
ORDKLASSER
Ordklasser delas in utifrån 3 principer:
Morfologi - ordens bildning och böjning. Stam + ändelse. Ord i morfem och fonem.
Semantik - ordens betydelse, begreppsomfång och begreppsinnehåll, abstrakt eller konkret. Ordets betydelse i sin kontext.
Syntax - ordens funktion och ordning, regler för sammanställning av fraser, satser, meningar och satsdelarnas funktion.
Ordklasserna:
- Substantiv, adjektiv, verb och adverb
- Verbpartiklar, infinitivmärket, particip, pronomen, räkneord, prepositioner, konjunktioner, subjunktioner och interjektioner.
Ordklasser kan delas i:
- Böjliga ord och oböjliga ord
- Betydelseord (innehållsord) och formord (diffus betydelse, grammatisk funktion)
- Öppna ordklasser (fler ord tillkommer) och slutna ordklasser
- Substantiv, adjektiv och verb: Öppna, böjliga, betydelseord.
- Konjunktioner och prepositioner: Slutna, oböjliga, formord.
Verb
- Verb är ord som talar om vad något eller någon händer/gör. En handling/tillstånd i en sats.
- Böjs i tempus (tid) och modus (sätt)
Tempus
Två tempussystem: Dåtid och Nutid.
- Nutidssystemet
Bakom Nu: Perfekt - Har gjort
Nu: Presens - Gör
Framför Nu: Futurum - Ska göra
- Dåtidssystemet
Bakom Då: Pluskvamperfekt - Hade gjort
Då: Preteritum - Gjorde
Framför: Då Futurum - Skulle göra
Modus:
Inställning talaren har till det han säger.
3 grupper:
- Indikativ: Sant, verkligt, ex: går, var, vinner.
- Konjunktiv: Önskan, fruktan, ex: vore, finge, funne.
- Imperativ: Befallning, uppmaning, ex: Gå! Kom!
Tempusharmoni är när nutidssystem och dåtidssystem överensstämmer. De blandas inte om det inte framgår tydligt en relation till en tidshändelse.
Verb fungerar självständigt som predikat i en sats eller som hjälpverb till huvudverbet i satsen.
Verb delas in i självständiga verb och hjälpverb:
Självständiga verb
- Har en egen betydelse. Ex: äta, sova, skratta
- Huvudverb tar infinitivmärket "att" och böjs gärna i tempusformerna.
Hjälpverb
Hjälpverb är hjälp till självständiga verbet och kan inte stå utan självständigt verb.
Böjer sig ogärna och har liten egen betydelse, ex på hjälpverb:
- Presens
- Vill, kan, får, ska, måste, bör
- Preteritum
- Ville, kunde, fick, skulle, var tvungen, borde
- Perfekt
- Har
- Pluskvamperfekt
- Hade
Hjälpverb anger vilja eller inställning modala hjälpverb(sätt, vis)
- Hjälpverb + "ha gjort det". Lisa måste städa (måste - ha gjort det)
- Modala hjälpverb ex: ska, måste, bör, lär, kunna, vilja
- Tar inte infinitivmärket "att"
Hjälpverbet anger tempus temporala hjälpverb.
- Ska, har, kommer att Lisa har ätit glass
- Om det förflutna och framtiden.
- Ska fungerar både som modalt och temporalt hjälpverb.
Verbformerna kan uttrycka tempus:
- Regelbundna verb
- (att) infinitiv - ringa
- (igår) preteritum -ring-de
- (har) supinum (kan inte stå ensam, sällskap av har och hade) - har ring-t
Oregelbundna verb(vokalen ändras i preteritum och supinumformen)
- (att) infinitiv - springa
- (igår) preteritum - sprang
- (har) supinum - sprungit
Utifrån verbformer bildas tempusformer, "man förstår när något händer".
5 st Tempus, tidformer:
Enkla tempus
- Presens = Händer nu (infinitivformen och slutar ofta på -r) - dyker
- Preteritum = I går, hände tidigare (preteritumform) - dök
Sammansatta tempus
- Perfekt = Har hänt tidigare (supinumformen) - har dykt
- Pluskvamperfekt = Hade hänt tidigare (supinumformen) - hade dykt
- Futurum = Kommer att hända (infinitivform) - ska dyka
(presens + tidpunkt...i morgon. Eller ska, skulle, kommer att)
(Hjälpverbsliknande verb som tänker eller börjar + Självständigt verb)
Sammansatt verb behöver man ett hjälpverb för att tala om vilken tid man syftar på.
Imperativ är en verbform
- Anger en uppmaning eller befallning. - dyk!
- Finita och infinita verbformer:
- Finita verb (verb man böjer i tempus eller modus)
- Presens, preteritum och imperativ
- Finita verb kan stå själv i en sats, utan hjälp av hjälpverb.
- Testa sätt "jag" framför
- Finns ett finit verb i en sats.
- Bisats om "inte" kommer före finita verbet.
- Huvudsats om "inte" kommer efter finita verbet.
- Infinita verb (verb man inte böjer i tempus eller modus)
- Infinitiv och supinum.
- Grundform, prova sätt infinitivmärket "att" framför.
- Kan finnas flera infinita verb i en sats.
- Behöver hjälpverb för att ta objekt eller subjekt i en sats.
- Konjugationer = Verbgrupper Imperativ Presens Preteritum
Stammen slutar på:
- trycksvagt -a jaga jaga-r jaga-de
- tonande konsonant böj böj-er böj-de
- tonlös konsonant -p, -t, -k, -s köp köp-er köp-te
- lång betonad vokal Tro Tro-r Tro-dde
- Oregelbunda (starka) verb
Oftast vokalväxling Ät Ät-er Åt
Ska läras in tidigt skede i svenska språket.
- Självständiga verb kan ha s-form (inte hjälpverb).
- Deponensverb slutar alltid på -s. T ex: minnas, hoppas, åldras, envisas.
- Reciproka verb (kan bara användas när subjektet är pluralt) T ex: pojkarna slåss, vi ses.
- Passiv form:
- Vissa verb får -s endast i passiv sats.
- Undvika aktivt subjekt, dvs den som utför handlingen.
- Återfinns ofta i lagar och ordning.
- Man kan visa fram subjekt med hjälp av prepositionen av och skapa en agent
- Aktiv form:
- Passiva satser gör man enkelt om till aktiva genom att ta in ett subjekt t ex med pronomenet Man.
- Transitiva och intransitiva verb beror på om verben konstrueras med objekt eller inte:
- Transitiva verb
- Bildas i passiva satser
- Objekt knutet till verbet.
- Ex: Hon lägger babyn.
- Intransitiva verb
- Kan inte följas av ett objekt.
- Ex: Barnet sitter.
Verbpartiklar
- Kopplad till verb
- Underförstådd metaforisk betydelse, bildlik.
- Dessa verb har flera betydelser, ex: slå till, slå runt.
- Svåra att lära för andraspråksinlärare.
- Verb som kombineras med betonande partikel, som kan se ut som ett adverb eller en preposition.
- Partikeln är alltid betonad: Han stötte på henne
- Partikeln står inte först i frasen.
- Ex: slå till, leva upp.
Particip
- Knyts till verb - gjorda av verb
- Böjs och används som adjektiv - beskrivning ex: målande (att vara uttrycksfull)
- Används även som verb - handling ex: målande (någon utför ett målande)
- Som substantiv ex (trottoaren är till för gående.)
- 2 st Particip
- Presens particip - sker nu
- Används som adjektiv och kan stå före och efter sitt huvudord.
- Stam + -ande
- Bildas av verbens imperativform ex: "gå!" +ende.
"Han kom visslande på sin cykel."
- Perfekt particip - har skett
- Ofta efter verben vara och bli i passiv konstruktion.
"Boken var köpt på ICA."
- En jagad kanin, ett murat hus, två färdiglagade rätter.
Substantiv
- Beskriver (saker, ämnen, känslor) abstrakta och konkreta företeelser och egennamn.
- Egentliga substantiv.
- Konkreta saker som kan räknas och ha egenskaper
- Abstrakta företeelser som kan räknas och ha egenskaper
- Egennamn
- Som kan räknas och ha egenskaper
- Substantiv fungerar som objekt eller subjekt i satser.
- Böjs på 4 olika sätt:
- Genus: Utrum - en Neutrum - ett framför -et bakom
- Numerus: Singularis en, ett Pluralis flera -ar, -or, eller oböjd i plural.
Deklinationer böjningsmönster
- Species: Obestämd form - en, ett, flera
Bestämd form - en, -na, -et, -en bakom
- Kasus: Huvudform - alla former utom genitiv.
Genitiv - ägande - s bakom
Testa substantiven: stol, kärlek och Lisa.
Pronomen
- Ersätter substantiv
- Personliga pronomen: jag, mig, de, dem
- Possesssiva pronomen: min, mitt, mina
- Demonstrativa pronomen: den här, dessa, samma
- Relativa pronomen: som, vars, vilken
Adjektiv
- Ord som beskriver egenskaper i substantiv och pronomen.
- Böjning: kongruerar (anpassar sig efter) med substantivet, och kan kompareras.
- Kongruerar dvs överensstämmer med substantivets böjningsform
- Genus: ex en röd stuga (Utrum)
- Numerus: ex flera röda stugor (pluralis)
- Species: ex den röda stugan (bestämd form)
- Kompareras (gradering)
- Regelbunden: röd, rödare, rödast
- Oregelbunden: mindre, minst, mer, mest, ex mindre rebellisk
- Fungerar som bestämningsord till huvudord i nominalfraser.
- Kan vara predikativ i sats.
- Kan stå före eller efter sitt huvudord.
Adverb
- Svarar på frågorna Var? När? Hur? På vilket sätt? Vilken orsak? Vilken grad?
- Oböjliga men kan i vissa fall kompareras (ofta-oftare-oftast)
- Kan vara bestämning till verb, adjektiv och andra adverb, eller en hel sats!
- Olika typer av adverb
- Satsadverb - förändrar en hel sats (testa motsatsord eller ta bort ordet)
- ex, inte, aldrig, alltså, kanske, även, ju, nog, vanligen, egentligen, bara
- adjektiv som slutar på - lig + -en, -tvis ex tydlig-en, naturlig-tvis
- Om adverbet kan stå före finita verbet i en bisats är det troligen ett satsadverb.
- Sättsadverb
- På vilket sätt?
- - adjektiv som slutar på - lig och kan ha ändelsen -t, ex: naturlig-t
- Ex: snabbt, obehärskat, fort.
- Förstärkande och försvagande adverb
- Alltför, alldeles, fantastisk, makalös, otroligt, mycket, ganska, rätt, knappt, tämligen.
- Andra adverb är konjunktionella verb (knyter an till något man sagt skrivit tidigare ex: ändå, dessutom, därefter) och interrogativa adverb (frågande, ex: varifrån, hur, varför i frågesatser)
- Ex på adverb: Katten spinner mjukt. Adverb.
Kattens nos är mjuk. Adjektiv
Konjunktioner och Subjunktioner
- Konjunktioner:
- Bindeord som binder ihop huvudsats med huvudsats eller bisats med bisats.
- additiva: och, samt (såväl som, respektive, plus, inklusive)
- disjunktiva: eller
- adversativa: men, fast, utan (utom, förutom, exklusive)
- explanativa: ty, för
- konklusiva: så (det vill säga)
- Subjunktioner:
- "Att" vanligaste subjunktionen.
- Bindeord som binder ihop huvudsats med bisats, inleder vanligtvis bisats men det kan även pronomen och adverb göra.
- med allmän betydelse: att, som, om, än
- interrogativa: om, ifall, huruvida
- komparativa: än, liksom, såsom
- kausala: eftersom, därför att, för att, då, emedan
- koncessiva: fast, fastän, oaktat, om än, även om
- finala: för att
- konditionala: om, ifall
- temporala: då, när, medan, sedan, innan, till, tills
Prepositioner
- Anger tid och rum, riktmärke
- Står vanligen före substantiv/nominalfras eller pronomen.
- Ex: i, på, under, från, efter, ut ur, ovanpå.
- Kan sättas först i satsen, det kan inte en verbpartikel.
- Ex 2 betydelser: Han läste om boken. (Prep är "informerade sig" inte läsa igen)
Räkneord
- Grundtal: en-ett, två, tre, fyra
- Anger exakt antal substantiv
- Kan användas som substantiv, ex han bor i en trea.
- Ordningstal: Första, andra, tredje
- Föregås ofta av bestämd artikel den eller det eller av possessiva pronomen
- Kan användas som substantiv, ex den förste var sur den andre var glad.
Infinitivmärket
- Ett ord: "att"
- Placeras före infinitiva verb.
- Uttalas ofta "å"
- Förväxla inte med subjunktionen att som inleder bisats.
Interjektioner
- Självständiga uttryck som anger en känsla men också hälsningsfras eller korta svar.
- Ex: Hej! Fan! Jovisst! Tusan! Aj! Usch!
FONEM OCH MORFEM
- Ett fonem brukar anges som det talade språkets minsta betydelseskiljande enhet. Segmentala fonem delas normalt in i vokaler och konsonanter. Olika ord är uppbyggda av olika fonem. Ex. b och p i bil och pil.
- Morfem minsta betydelsebärande enheten i ett språk och morfem byggs upp av fonem, ex sje-ljud.
- Läran om ordens inre struktur, det vill säga morfemen, kallas morfologi.
- Lexem är ett ord i alla sina böjningsformer.
TEXT - MENINGAR - SATSER - SATSDELAR - FRASER
Fraser utgör satsdelar som är byggstenar i satser som enheter i meningar som bygger texter.
FRASER
- Fraser och ordklasser är former (som kan ha olika funktioner.)
- Fraser bygger upp satser och består av ett eller flera ord.
- Hela frasen utgör en satsdel.
- Fraser kan utifrån funktion delas i satsled och satsdelar.
- Man tar ut fraser först och deras huvudord bestämmer typ.
- I en fras finns ett huvudord och eventuella bestämningar, dvs attribut
- Ta ut fraserna först, därefter satslösning.
- Nominalfraser
- Huvudordet är ett substantiv eller pronomen (nomen=namn)
- Ex: Hennes gråa katt. Ulla och alla hennes besvärliga ungar. De som inte gillar glass.
- Elever behöver stöd för att bygga ut sina nominalfraser.
- Verbfraser
- Ett eller flera verb, verbpartiklar och reflexiva pronomen
- Alla ord i verbfrasen behöver inte stå tillsammans.
- Det sista verbet i frasen räknas som huvudord!
- Ex: Han hade tagit av sig skorna i hallen (tagit är huvudord infinit och hade finit)
- Ex: Han har skorna i hallen. (har är huvudord och finit)
- Reflexiva pronomen
- Syftar tillbaka på subjekt, ex sin.
- Används i tredje person, ex säg.
- Adverbfraser
- Huvudordet är ett adverb
- Adverb kan ha bestämningar, t ex adjektiv
- Ex: Svens kusin sjöng mycket falskt (adverb falskt) vilken grad av...
- Adjektivfraser
- Utgörs av ett huvudord som är adjektiv.
- Adjektiv kan ha bestämningar, t ex andra adjektiv.
- Står framför ett substantiv eller ett adjektiv.
- Ex: Lindas katt var ganska charmig.
- Prepositionsfras
- Huvudordet är en preposition
- Prepositionen syftar (tillbaka) på rektion.
- Rektion är substantiv/nominalfras.
- Rektionen och prepositionen behöver inte stå ihop och rektion kan vara före.
- Ex: Den allra bästa platsen satt hon på.
Hon satt på den allra bästa platsen.
- Flyttest: NF - AF - AdvF hänger orden alltid ihop och kan flyttas till ett annat ställe i meningen. VF och PF orden hänger inte alltid ihop.
- Utbytestest: Fraser är utbytbara enheter. En nominalfras kan ersättas med ett pronomen.
- Ex: Jag missförstod den svåra uppgiften. Jag missförstod den.
- Primära fraser: Utgör satsdelar och svara på Vem gör något? Vad händer? Hur görs det?
ORDKLASSANALYS
- Varje ord klassificeras individuellt.
FRASANALYS
- Ord som hör ihop i en logisk enhet klassificeras tillsammans.
- Fraser ingår ofta i andra fraser - fokusera på de fraser som utgör egna satsdelar.
- Nominalfraser är de som eleverna bör få mest återkoppling på och som utvecklar elevens skrivande.
SATSER
- Består av minst en nominalfras (subjekt) eller en verbfras (predikat). Ex: Jag läser. Lisa skriver.
- Saknas verb finns ingen sats! Ett finit verb måste ingå.
- En mening består av en eller flera satser.
- Satser är som en manual för hur ord ordnas och sätts ihop till meningar.
- Ett ord tillhör alltid samma ordklass oberoende på var i satsen den står. Vilken satsdel samma ord tillhör beror på var ordet står i satsen. I en satsdel får ordet olika funktion.
- Huvudsatser kan stå ensam.
- Bisats behöver en huvudsats för att skapa meningsfullt innehåll och är en del av bisatsen.
SATSDELAR
Predikat (p)
- Ett eller flera verb
- Vad händer?
Subjekt (s)
- Substantiv eller pronomen, ett eller flera ord.
- Vem vad vilka + predikat/gör?
- Huvudord + attribut bildar subjekt, attributen beskriver huvudordet och ingår i subjekt.
- Formellt subjekt (Fs) tar egentligt subjekt (eg s) normala plats och kan tas bort.
Direkt Objekt (dir o)
- Vanligtvis substantiv eller pronomen.
- Vad eller vem blir utsatta för det som händer?
- Vad + predikat + subjekt? (frågan gäller även predikativ som förekommer oftast efter verb)
- Ett eller flera ord.
- Huvudord + attribut, attributen är ord som beskriver huvudordet och ingår i direkt objekt.
- Bisatsen är alltid ett dir o men även bisatsen kan ha dir o.
Indirekta Objekt (ind o)
- Åt vem, till vem eller för vem som någon gör något?
- Åt, till för vem + dir o + subjekt?
- Vanligt med ind o efter verb som ge, visa, låna skicka
- Ind o finns oftast endast i satser som har dir o.
Adverbial (advl)
- Berättar om hur, när, var, vart eller varifrån någonting görs.
- Kan stå i början, mitten eller slutet av en sats.
- Kan bestå av flera ord (ordklassen adverb består endast av ett ord).
- Sättadvl: Svarar på frågan Hur, på vilket sätt något görs/sker?
- Består ofta av adverb
- Rumsadvl: Svarar på frågan Var, vart eller varifrån någonting görs/sker?
- Tidsadvl: Svarar på frågan När eller hur ofta någonting görs/händer?
- Om adverbialet består av en bisats brukar det ofta berätta varför något sker, ex eftersom..
- Satsadvl: Är en bestämning till en hel sats. Förändrar innehållet i sasten.
- Vanliga satsadverbial är inte, kanske, knappast, faktiskt och förmodligen.
Predikativ
- Är en satsdel som vanligen består av ett substantiv, adjektiv eller particip och som relaterar en egenskap till - oftast - satsens subjekt eller objekt.
- En del predikat, verb, kan inte stå ensamma, de kräver en fortsättning för att bilda en hel mening.
- Ordet som hjälper till att avsluta meningen heter predikativ.
- Predikativ följer alltid efter vara-är, bli-blev, heta-heter, kallas, anses, verka-r, kännas-kändes.
- Predikativ relaterar antingen till subjekt eller objekt.
- Om predikatet och predikativ gäller subjektet blir det ett subjektivt predikativ.
- Om predikatet och predikativet gäller objektet blir det objektivt predikativ.
Agent
- Finns bara i passiva satser.
- Den som utför handlingen inte är subjekt.
- Av förekommer ofta i samband med agent.
Som lärare
- Vilka ordklasser använder eleven?
- Hur fungerar adverbsanvändnigen?
- Verb och tempusharmoni?
- Växling mellan substantiv och pronomen?
- Fungerar böjning av substantiv? Kongruensböjning av artiklar, adjektiv inom nominalfrasen?
- Bygger eleven ut sina nominalfraser? Framför och efterställda bestämningar?
- Hur används sambandsorden för att skapa relation mellan textens delar?