Ordklasser

16.02.2021

ORDKLASSER

Ordklasser delas in utifrån 3 principer:

Morfologi - ordens bildning och böjning. Stam + ändelse. Ord i morfem och fonem.

Semantik - ordens betydelse, begreppsomfång och begreppsinnehåll, abstrakt eller konkret. Ordets betydelse i sin kontext.

Syntax - ordens funktion och ordning, regler för sammanställning av fraser, satser, meningar och satsdelarnas funktion.


Ordklasserna:

  • Substantiv, adjektiv, verb och adverb
  • Verbpartiklar, infinitivmärket, particip, pronomen, räkneord, prepositioner, konjunktioner, subjunktioner och interjektioner.

Ordklasser kan delas i:

  • Böjliga ord och oböjliga ord
  • Betydelseord (innehållsord) och formord (diffus betydelse, grammatisk funktion)
  • Öppna ordklasser (fler ord tillkommer) och slutna ordklasser
  • Substantiv, adjektiv och verb: Öppna, böjliga, betydelseord.
  • Konjunktioner och prepositioner: Slutna, oböjliga, formord.


Verb

  • Verb är ord som talar om vad något eller någon händer/gör. En handling/tillstånd i en sats.
  • Böjs i tempus (tid) och modus (sätt)


Tempus

Två tempussystem: Dåtid och Nutid.

  • Nutidssystemet

Bakom Nu: Perfekt - Har gjort

Nu: Presens - Gör

Framför Nu: Futurum - Ska göra

  • Dåtidssystemet

Bakom Då: Pluskvamperfekt - Hade gjort

Då: Preteritum - Gjorde

Framför: Då Futurum - Skulle göra


Modus:

Inställning talaren har till det han säger.

3 grupper:

  • Indikativ: Sant, verkligt, ex: går, var, vinner.
  • Konjunktiv: Önskan, fruktan, ex: vore, finge, funne.
  • Imperativ: Befallning, uppmaning, ex: Gå! Kom!

Tempusharmoni är när nutidssystem och dåtidssystem överensstämmer. De blandas inte om det inte framgår tydligt en relation till en tidshändelse.

Verb fungerar självständigt som predikat i en sats eller som hjälpverb till huvudverbet i satsen.


Verb delas in i självständiga verb och hjälpverb:

Självständiga verb

  • Har en egen betydelse. Ex: äta, sova, skratta
  • Huvudverb tar infinitivmärket "att" och böjs gärna i tempusformerna.

Hjälpverb

Hjälpverb är hjälp till självständiga verbet och kan inte stå utan självständigt verb.

Böjer sig ogärna och har liten egen betydelse, ex på hjälpverb:

  • Presens
  • Vill, kan, får, ska, måste, bör
  • Preteritum
  • Ville, kunde, fick, skulle, var tvungen, borde
  • Perfekt
  • Har
  • Pluskvamperfekt
  • Hade

Hjälpverb anger vilja eller inställning modala hjälpverb(sätt, vis)

  • Hjälpverb + "ha gjort det". Lisa måste städa (måste - ha gjort det)
  • Modala hjälpverb ex: ska, måste, bör, lär, kunna, vilja
  • Tar inte infinitivmärket "att"

Hjälpverbet anger tempus temporala hjälpverb.

  • Ska, har, kommer att Lisa har ätit glass
  • Om det förflutna och framtiden.
  • Ska fungerar både som modalt och temporalt hjälpverb.

Verbformerna kan uttrycka tempus:

  • Regelbundna verb
  • (att) infinitiv - ringa
  • (igår) preteritum -ring-de
  • (har) supinum (kan inte stå ensam, sällskap av har och hade) - har ring-t

Oregelbundna verb(vokalen ändras i preteritum och supinumformen)

  • (att) infinitiv - springa
  • (igår) preteritum - sprang
  • (har) supinum - sprungit

Utifrån verbformer bildas tempusformer, "man förstår när något händer".

5 st Tempus, tidformer:

Enkla tempus

  • Presens = Händer nu (infinitivformen och slutar ofta på -r) - dyker
  • Preteritum = I går, hände tidigare (preteritumform) - dök

Sammansatta tempus

  • Perfekt = Har hänt tidigare (supinumformen) - har dykt
  • Pluskvamperfekt = Hade hänt tidigare (supinumformen) - hade dykt
  • Futurum = Kommer att hända (infinitivform) - ska dyka

(presens + tidpunkt...i morgon. Eller ska, skulle, kommer att)

(Hjälpverbsliknande verb som tänker eller börjar + Självständigt verb)

Sammansatt verb behöver man ett hjälpverb för att tala om vilken tid man syftar på.

Imperativ är en verbform

  • Anger en uppmaning eller befallning. - dyk!
  • Finita och infinita verbformer:
  • Finita verb (verb man böjer i tempus eller modus)
  • Presens, preteritum och imperativ
  • Finita verb kan stå själv i en sats, utan hjälp av hjälpverb.
  • Testa sätt "jag" framför
  • Finns ett finit verb i en sats.
  • Bisats om "inte" kommer före finita verbet.
  • Huvudsats om "inte" kommer efter finita verbet.
  • Infinita verb (verb man inte böjer i tempus eller modus)
  • Infinitiv och supinum.
  • Grundform, prova sätt infinitivmärket "att" framför.
  • Kan finnas flera infinita verb i en sats.
  • Behöver hjälpverb för att ta objekt eller subjekt i en sats.
  • Konjugationer = Verbgrupper Imperativ Presens Preteritum

Stammen slutar på:

  • trycksvagt -a jaga jaga-r jaga-de
  • tonande konsonant böj böj-er böj-de
  • tonlös konsonant -p, -t, -k, -s köp köp-er köp-te
  • lång betonad vokal Tro Tro-r Tro-dde
  • Oregelbunda (starka) verb

Oftast vokalväxling Ät Ät-er Åt

Ska läras in tidigt skede i svenska språket.

  • Självständiga verb kan ha s-form (inte hjälpverb).
  • Deponensverb slutar alltid på -s. T ex: minnas, hoppas, åldras, envisas.
  • Reciproka verb (kan bara användas när subjektet är pluralt) T ex: pojkarna slåss, vi ses.
  • Passiv form:
  • Vissa verb får -s endast i passiv sats.
  • Undvika aktivt subjekt, dvs den som utför handlingen.
  • Återfinns ofta i lagar och ordning.
  • Man kan visa fram subjekt med hjälp av prepositionen av och skapa en agent
  • Aktiv form:
  • Passiva satser gör man enkelt om till aktiva genom att ta in ett subjekt t ex med pronomenet Man.
  • Transitiva och intransitiva verb beror på om verben konstrueras med objekt eller inte:
  • Transitiva verb
  • Bildas i passiva satser
  • Objekt knutet till verbet.
  • Ex: Hon lägger babyn.
  • Intransitiva verb
  • Kan inte följas av ett objekt.
  • Ex: Barnet sitter.

Verbpartiklar

  • Kopplad till verb
  • Underförstådd metaforisk betydelse, bildlik.
  • Dessa verb har flera betydelser, ex: slå till, slå runt.
  • Svåra att lära för andraspråksinlärare.
  • Verb som kombineras med betonande partikel, som kan se ut som ett adverb eller en preposition.
  • Partikeln är alltid betonad: Han stötte henne
  • Partikeln står inte först i frasen.
  • Ex: slå till, leva upp.

Particip

  • Knyts till verb - gjorda av verb
  • Böjs och används som adjektiv - beskrivning ex: målande (att vara uttrycksfull)
  • Används även som verb - handling ex: målande (någon utför ett målande)
  • Som substantiv ex (trottoaren är till för gående.)
  • 2 st Particip
  • Presens particip - sker nu
  • Används som adjektiv och kan stå före och efter sitt huvudord.
  • Stam + -ande
  • Bildas av verbens imperativform ex: "gå!" +ende.

"Han kom visslande på sin cykel."

  • Perfekt particip - har skett
  • Ofta efter verben vara och bli i passiv konstruktion.

"Boken var köpt på ICA."

  • En jagad kanin, ett murat hus, två färdiglagade rätter.

Substantiv

  • Beskriver (saker, ämnen, känslor) abstrakta och konkreta företeelser och egennamn.
  • Egentliga substantiv.
  • Konkreta saker som kan räknas och ha egenskaper
  • Abstrakta företeelser som kan räknas och ha egenskaper
  • Egennamn
  • Som kan räknas och ha egenskaper
  • Substantiv fungerar som objekt eller subjekt i satser.
  • Böjs på 4 olika sätt:
  • Genus: Utrum - en Neutrum - ett framför -et bakom
  • Numerus: Singularis en, ett Pluralis flera -ar, -or, eller oböjd i plural.

Deklinationer böjningsmönster

  • Species: Obestämd form - en, ett, flera

Bestämd form - en, -na, -et, -en bakom

  • Kasus: Huvudform - alla former utom genitiv.

Genitiv - ägande - s bakom

Testa substantiven: stol, kärlek och Lisa.

Pronomen

  • Ersätter substantiv
  • Personliga pronomen: jag, mig, de, dem
  • Possesssiva pronomen: min, mitt, mina
  • Demonstrativa pronomen: den här, dessa, samma
  • Relativa pronomen: som, vars, vilken

Adjektiv

  • Ord som beskriver egenskaper i substantiv och pronomen.
  • Böjning: kongruerar (anpassar sig efter) med substantivet, och kan kompareras.
  • Kongruerar dvs överensstämmer med substantivets böjningsform
  • Genus: ex en röd stuga (Utrum)
  • Numerus: ex flera röda stugor (pluralis)
  • Species: ex den röda stugan (bestämd form)
  • Kompareras (gradering)
  • Regelbunden: röd, rödare, rödast
  • Oregelbunden: mindre, minst, mer, mest, ex mindre rebellisk
  • Fungerar som bestämningsord till huvudord i nominalfraser.
  • Kan vara predikativ i sats.
  • Kan stå före eller efter sitt huvudord.

Adverb

  • Svarar på frågorna Var? När? Hur? På vilket sätt? Vilken orsak? Vilken grad?
  • Oböjliga men kan i vissa fall kompareras (ofta-oftare-oftast)
  • Kan vara bestämning till verb, adjektiv och andra adverb, eller en hel sats!
  • Olika typer av adverb
  • Satsadverb - förändrar en hel sats (testa motsatsord eller ta bort ordet)
  • ex, inte, aldrig, alltså, kanske, även, ju, nog, vanligen, egentligen, bara
  • adjektiv som slutar på - lig + -en, -tvis ex tydlig-en, naturlig-tvis
  • Om adverbet kan stå före finita verbet i en bisats är det troligen ett satsadverb.
  • Sättsadverb
  • På vilket sätt?
  • - adjektiv som slutar på - lig och kan ha ändelsen -t, ex: naturlig-t
  • Ex: snabbt, obehärskat, fort.
  • Förstärkande och försvagande adverb
  • Alltför, alldeles, fantastisk, makalös, otroligt, mycket, ganska, rätt, knappt, tämligen.
  • Andra adverb är konjunktionella verb (knyter an till något man sagt skrivit tidigare ex: ändå, dessutom, därefter) och interrogativa adverb (frågande, ex: varifrån, hur, varför i frågesatser)
  • Ex på adverb: Katten spinner mjukt. Adverb.

Kattens nos är mjuk. Adjektiv

Konjunktioner och Subjunktioner

  • Konjunktioner:
  • Bindeord som binder ihop huvudsats med huvudsats eller bisats med bisats.
  • additiva: och, samt (såväl som, respektive, plus, inklusive)
  • disjunktiva: eller
  • adversativa: men, fast, utan (utom, förutom, exklusive)
  • explanativa: ty, för
  • konklusiva: så (det vill säga)
  • Subjunktioner:
  • "Att" vanligaste subjunktionen.
  • Bindeord som binder ihop huvudsats med bisats, inleder vanligtvis bisats men det kan även pronomen och adverb göra.
  • med allmän betydelse: att, som, om, än
  • interrogativa: om, ifall, huruvida
  • komparativa: än, liksom, såsom
  • kausala: eftersom, därför att, för att, då, emedan
  • koncessiva: fast, fastän, oaktat, om än, även om
  • finala: för att
  • konditionala: om, ifall
  • temporala: då, när, medan, sedan, innan, till, tills

Prepositioner

  • Anger tid och rum, riktmärke
  • Står vanligen före substantiv/nominalfras eller pronomen.
  • Ex: i, på, under, från, efter, ut ur, ovanpå.
  • Kan sättas först i satsen, det kan inte en verbpartikel.
  • Ex 2 betydelser: Han läste om boken. (Prep är "informerade sig" inte läsa igen)

Räkneord

  • Grundtal: en-ett, två, tre, fyra
  • Anger exakt antal substantiv
  • Kan användas som substantiv, ex han bor i en trea.
  • Ordningstal: Första, andra, tredje
  • Föregås ofta av bestämd artikel den eller det eller av possessiva pronomen
  • Kan användas som substantiv, ex den förste var sur den andre var glad.

Infinitivmärket

  • Ett ord: "att"
  • Placeras före infinitiva verb.
  • Uttalas ofta "å"
  • Förväxla inte med subjunktionen att som inleder bisats.

Interjektioner

  • Självständiga uttryck som anger en känsla men också hälsningsfras eller korta svar.
  • Ex: Hej! Fan! Jovisst! Tusan! Aj! Usch!

FONEM OCH MORFEM

  • Ett fonem brukar anges som det talade språkets minsta betydelseskiljande enhet. Segmentala fonem delas normalt in i vokaler och konsonanter. Olika ord är uppbyggda av olika fonem. Ex. b och p i bil och pil.
  • Morfem minsta betydelsebärande enheten i ett språk och morfem byggs upp av fonem, ex sje-ljud.
  • Läran om ordens inre struktur, det vill säga morfemen, kallas morfologi.
  • Lexem är ett ord i alla sina böjningsformer.

TEXT - MENINGAR - SATSER - SATSDELAR - FRASER

Fraser utgör satsdelar som är byggstenar i satser som enheter i meningar som bygger texter.

FRASER

  • Fraser och ordklasser är former (som kan ha olika funktioner.)
  • Fraser bygger upp satser och består av ett eller flera ord.
  • Hela frasen utgör en satsdel.
  • Fraser kan utifrån funktion delas i satsled och satsdelar.
  • Man tar ut fraser först och deras huvudord bestämmer typ.
  • I en fras finns ett huvudord och eventuella bestämningar, dvs attribut
  • Ta ut fraserna först, därefter satslösning.
  • Nominalfraser
  • Huvudordet är ett substantiv eller pronomen (nomen=namn)
  • Ex: Hennes gråa katt. Ulla och alla hennes besvärliga ungar. De som inte gillar glass.
  • Elever behöver stöd för att bygga ut sina nominalfraser.
  • Verbfraser
  • Ett eller flera verb, verbpartiklar och reflexiva pronomen
  • Alla ord i verbfrasen behöver inte stå tillsammans.
  • Det sista verbet i frasen räknas som huvudord!
  • Ex: Han hade tagit av sig skorna i hallen (tagit är huvudord infinit och hade finit)
  • Ex: Han har skorna i hallen. (har är huvudord och finit)
  • Reflexiva pronomen
  • Syftar tillbaka på subjekt, ex sin.
  • Används i tredje person, ex säg.
  • Adverbfraser
  • Huvudordet är ett adverb
  • Adverb kan ha bestämningar, t ex adjektiv
  • Ex: Svens kusin sjöng mycket falskt (adverb falskt) vilken grad av...
  • Adjektivfraser
  • Utgörs av ett huvudord som är adjektiv.
  • Adjektiv kan ha bestämningar, t ex andra adjektiv.
  • Står framför ett substantiv eller ett adjektiv.
  • Ex: Lindas katt var ganska charmig.
  • Prepositionsfras
  • Huvudordet är en preposition
  • Prepositionen syftar (tillbaka) på rektion.
  • Rektion är substantiv/nominalfras.
  • Rektionen och prepositionen behöver inte stå ihop och rektion kan vara före.
  • Ex: Den allra bästa platsen satt hon .

Hon satt den allra bästa platsen.

  • Flyttest: NF - AF - AdvF hänger orden alltid ihop och kan flyttas till ett annat ställe i meningen. VF och PF orden hänger inte alltid ihop.
  • Utbytestest: Fraser är utbytbara enheter. En nominalfras kan ersättas med ett pronomen.
  • Ex: Jag missförstod den svåra uppgiften. Jag missförstod den.
  • Primära fraser: Utgör satsdelar och svara på Vem gör något? Vad händer? Hur görs det?

ORDKLASSANALYS

  • Varje ord klassificeras individuellt.

FRASANALYS

  • Ord som hör ihop i en logisk enhet klassificeras tillsammans.
  • Fraser ingår ofta i andra fraser - fokusera på de fraser som utgör egna satsdelar.
  • Nominalfraser är de som eleverna bör få mest återkoppling på och som utvecklar elevens skrivande.

SATSER

  • Består av minst en nominalfras (subjekt) eller en verbfras (predikat). Ex: Jag läser. Lisa skriver.
  • Saknas verb finns ingen sats! Ett finit verb måste ingå.
  • En mening består av en eller flera satser.
  • Satser är som en manual för hur ord ordnas och sätts ihop till meningar.
  • Ett ord tillhör alltid samma ordklass oberoende på var i satsen den står. Vilken satsdel samma ord tillhör beror på var ordet står i satsen. I en satsdel får ordet olika funktion.
  • Huvudsatser kan stå ensam.
  • Bisats behöver en huvudsats för att skapa meningsfullt innehåll och är en del av bisatsen.

SATSDELAR

Predikat (p)

  • Ett eller flera verb
  • Vad händer?

Subjekt (s)

  • Substantiv eller pronomen, ett eller flera ord.
  • Vem vad vilka + predikat/gör?
  • Huvudord + attribut bildar subjekt, attributen beskriver huvudordet och ingår i subjekt.
  • Formellt subjekt (Fs) tar egentligt subjekt (eg s) normala plats och kan tas bort.

Direkt Objekt (dir o)

  • Vanligtvis substantiv eller pronomen.
  • Vad eller vem blir utsatta för det som händer?
  • Vad + predikat + subjekt? (frågan gäller även predikativ som förekommer oftast efter verb)
  • Ett eller flera ord.
  • Huvudord + attribut, attributen är ord som beskriver huvudordet och ingår i direkt objekt.
  • Bisatsen är alltid ett dir o men även bisatsen kan ha dir o.

Indirekta Objekt (ind o)

  • Åt vem, till vem eller för vem som någon gör något?
  • Åt, till för vem + dir o + subjekt?
  • Vanligt med ind o efter verb som ge, visa, låna skicka
  • Ind o finns oftast endast i satser som har dir o.

Adverbial (advl)

  • Berättar om hur, när, var, vart eller varifrån någonting görs.
  • Kan stå i början, mitten eller slutet av en sats.
  • Kan bestå av flera ord (ordklassen adverb består endast av ett ord).
  • Sättadvl: Svarar på frågan Hur, på vilket sätt något görs/sker?
  • Består ofta av adverb
  • Rumsadvl: Svarar på frågan Var, vart eller varifrån någonting görs/sker?
  • Tidsadvl: Svarar på frågan När eller hur ofta någonting görs/händer?
  • Om adverbialet består av en bisats brukar det ofta berätta varför något sker, ex eftersom..
  • Satsadvl: Är en bestämning till en hel sats. Förändrar innehållet i sasten.
  • Vanliga satsadverbial är inte, kanske, knappast, faktiskt och förmodligen.

Predikativ

  • Är en satsdel som vanligen består av ett substantiv, adjektiv eller particip och som relaterar en egenskap till - oftast - satsens subjekt eller objekt.
  • En del predikat, verb, kan inte stå ensamma, de kräver en fortsättning för att bilda en hel mening.
  • Ordet som hjälper till att avsluta meningen heter predikativ.
  • Predikativ följer alltid efter vara-är, bli-blev, heta-heter, kallas, anses, verka-r, kännas-kändes.
  • Predikativ relaterar antingen till subjekt eller objekt.
  • Om predikatet och predikativ gäller subjektet blir det ett subjektivt predikativ.
  • Om predikatet och predikativet gäller objektet blir det objektivt predikativ.

Agent

  • Finns bara i passiva satser.
  • Den som utför handlingen inte är subjekt.
  • Av förekommer ofta i samband med agent.

Som lärare

  • Vilka ordklasser använder eleven?
  • Hur fungerar adverbsanvändnigen?
  • Verb och tempusharmoni?
  • Växling mellan substantiv och pronomen?
  • Fungerar böjning av substantiv? Kongruensböjning av artiklar, adjektiv inom nominalfrasen?
  • Bygger eleven ut sina nominalfraser? Framför och efterställda bestämningar?
  • Hur används sambandsorden för att skapa relation mellan textens delar?
© 2021 Pedagog f-3 Alla rättigheter reserverade.
Skapad med Webnode
Skapa din hemsida gratis! Denna hemsidan är skapad via Webnode. Skapa din egna gratis hemsida idag! Kom igång